Ruth Vilar és escriptora, directora teatral i membre de la companyia Cos de Lletra. També és cofundadora d’Oidà Editorial, pionera en audiollibre teatral.
Es va llicenciar a l’Institut del Teatre de Barcelona i va cursar un màster de Creació Literària a la UPF. És membre d’ASSITEJ, l’AAT i ACE.
Ha estrenat els seus textos Cerca del mar (Dau al Sec, 2022), Las ávidas raíces (Sala Sandaru, 2017 / Ediciones Invasoras, 2017), La puerta blindada (Teatro Lagrada, 2016 / XIX Premio Internacional de Teatro de Autor Domingo Pérez Minik de la Universidad de La Laguna / Ediciones Invasoras, 2020) i Muescas más hondas (Teatre Akadèmia, 2016).
[Vegeu aquí la llista completa d’obres publicades.]
Ha escrit les obres de teatre Días son aviones (dins de De los días sin abrazos, Ediciones Invasoras, 2020), Esa manzana amarga (lectura dramatitzada al Teatro de la Estación, 2017, i al Nuevo Teatro Fronterizo, 2016), Objetos punzantes (Ediciones Invasoras, 2017 / lectura a La Infinito, 2016), Kiruna (dins de Planeta Vulnerable, Ediciones Invasoras, 2019 / lectura del Nuevo Teatro Fronterizo a la Sala Mirador, 2017), Cinc vares de terra (RE&MA 12, 2017 / lectura al Teatre Romea, 2015), Les línies imaginàries (Editorial Cal Siller, 2018 / X Premi de Teatre de Calldetenes), La tràgica mort de la barbuda (RE&MA 12, 2013 / lectura a Primavera Vaca, 2013), L’espedaçament (RE&MA 12, 2011 / lectura a l’Obrador de la Sala Beckett, 2011), i nombroses peces dramàtiques breus (Quimera, 2010; Cos de Lletra, 2006-2019), com ara Teatro sobre plano (dins de Carrusel de Ogritos, AAT, 2017), Prohibido leer teatro (Quimera, 2015) o Edicto (dins d’Un minuto de justicia, Ediciones Invasoras, 2019). A cuerpo(novel·la dramàtica) i Potrero romanen inèdites.
És coautora de Joan Castells: El valor humà del teatre (Institut del Teatre, 2020), autora del pròleg al Teatro Unido de José Sanchis Sinisterra (La Uña Rota, 2018) i traductora de l’obra Temps real d’Albert Mestres (Antología de Dramaturgia Catalana Contemporánea, Paso de Gato, 2018).
A més, firma la dramatúrgia i la direcció de “Diari d’un mestre adolescent” de Joan Triadú (En Gira – Any Triadú – 2021); “La cua del Paradís” de Pere Calders (Teatre de Ponent, 2013); “Los niños tontos” d’Ana María Matute (Círcol Maldà, 2012), espectacle amb què fou escollida finalista al Certamen de Directoras de Escena de Torrejón de Ardoz 2014; “Mañana, mañana. El Teatro Inconcluso de Federico García Lorca” (Círcol Maldà, 2011; Festival Barribrossa, 2010).
Col·labora amb les revistes Primer Acto, Las puertas del drama, Articles, Quimera, ADE Teatro i (Pausa.), i a la mateixa web de Cos de Lletra, amb articles, ressenyes, entrevistes sobre teatre i textos dramàtics originals.
Publica habitualment a “Las uñas negras” amb el pseudònim de Pepa Pertejo.